De Mepsche (poem)

by Alwin Gilissen, 2018

Poem by Alwin Gilissen, from KREUZE nr 54, 10th volume. With thanks to Alwin for assistance with translation and taking interview questions.


Original text (Grunnegs)

Sikkom drij aiwen leden,
Rudolf was bie veulen bevreesd,
De grietman en heer van Foan,
Hai gin doar tekeer as n beest.

Schreven deur de domie van t dörp,
Dat pamflet brocht hom op gedachten,
Twijentwinneg man werren arresteerd,
t Wer mie n plaait mit veule klachten.

Moar ainmoal op de pienbank,
Din langt joe din ok alles tou,
Dij mannen hebben echt leden,
Deur De Mepsche zien gedou.

n Woare Foander roegbainder,
Zo wer De Mepsche ok wel nuimd,
Veur gainent was hai bange,
Zo wer hai berucht moar ok vernuimd.

Moar, sikkom drij aiwen loater,
Rudolf De Mepsche is nait meer,
Hai is nou in kerk van Garmerwol,
Doar ligt de olle grietman en heer.

Translation (Dutch)

Bijna drie eeuwen geleden,
Rudolf was bij velen bevreesd,
De grietman en heer van Faan,
Hij ging daar tekeer als een beest.

Geschreven door de dominee van het dorp,
Dat pamflet bracht hem op gedachten,
Tweeëntwintig mannen werden gearresteerd,
Het werd mij een pleidooi met vele klachten.

Maar eenmaal op de pijnbank,
Dan geef je dan ook alles toe,
Die mannen hebben echt geleden,
Door de Mepsche zijn gedoe.

Een ware Faner roegbainder [ruw persoon]
Zo werd De Mepsche ook wel genoemd,
Voor niemand was hij bang,
Zo werd hij berucht maar ook beroemd.

Maar bijna drie eeuwen later,
Rudolf De Mepsche is niet meer,
Hij is nou in Kerk van Garmerwol[de],
Daar ligt de oude grietman en heer.

Alwin Gilissen over het gedicht

Bij toeval stuitte ik op wikipedia op het artikel van Rudolf de Mepsche. Ik vond het fascinerend om te lezen dat in de provincie Groningen een man heeft geleefd die doelbewust zoveel andere mannen de dood in heeft gedreven. Dit heeft kunnen plaatsvinden door een ver gezochte en in elkaar gefabriceerde aanklacht betreffende sodomie (homoseksualiteit).

Het heeft mij doen beseffen dat bepaalde feiten, overigens voor zover ze daadwerkelijk hebben voorgedaan, toen als strafbaar zijn beschouwd. Bij nader onderzoek ben ik erachter gekomen dat homoseksualiteit tot 1973 als een psychiatrische aandoening en als een mentale gestoordheid werd beschouwd. Het stond nota bene tot 1973 in het zogeheten DSM handboek (Diagnostic end Statistical Manual of Mental Disorders). In de huidige tijd is het gelukkig ondenkbaar dat je in Nederland voor homoseksualiteit veroordeeld kan worden danwel dat dit als een psychiatrische aandoening kan worden beschouwd.

Het proces van Rudolf zette mij aan het denken. Voor welke handelingen zou je vandaag veroordeeld kunnen worden terwijl dit over vijftig, honderd en misschien zelfs driehonderd jaar niet meer strafbaar zal zijn. De mensen zullen dan ongetwijfeld anders tegen situaties aankijken dan wij nu doen. Zo te bezien is straf en strafmaat een rekbaar begrip dat strikt genomen niets meer is dan een product en vertegenwoordiging van de gangbare opvattingen van dat moment. De vraag aan jou als lezer: wat is momenteel strafbaar en zal naar jouw inschatting over verloop van jaren niet meer strafbaar zijn?

Translation (English)

Almost three centuries ago,
Rudolf was feared by many,
The grietman and lord of Faan,
He raged there like a beast.

Written by the vicar of the village,
That pamphlet caused him to think,
Twenty-two men were arrested,
It became me a plea with many grievances.

But once on the torture rack,
Then you admit everything,
Those men really suffered,
By de Mepsche's fuss.

A true Faner roegbainder [rough person].
That's how De Mepsche was also called,
He was afraid of no one,
Thus he became notorious but also famous.

But almost three centuries later,
Rudolf De Mepsche is no more,
He is now in Church of Garmerwolde,
There lies the old grietman and lord.

Alwin Gilissen about the poem

By chance, I stumbled upon Rudolf de Mepsche's article on wikipedia. I found it fascinating to read that a man lived in the province of Groningen who deliberately drove so many other men to their deaths. This was able to take place because of a far-fetched and fabricated charge concerning sodomy (homosexuality).

It made me realise that certain facts, incidentally to the extent that they actually occurred, were considered criminal at the time. On further research, I found out that until 1973, homosexuality was considered a psychiatric condition and a mental disorder. In fact, it was in the so-called DSM manual (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) until 1973. In present times, it is thankfully unthinkable that you can be convicted of homosexuality in the Netherlands or that it can be considered a psychiatric disorder.

Rudolf's trial got me thinking. For what acts could you be convicted today while in fifty, a hundred and maybe even three hundred years from now it will no longer be punishable. People will no doubt look at situations differently then than we do now. Looking at it this way, punishment and punishment is a elastic concept that is strictly speaking nothing more than a product and representation of the prevailing views of the time. The question to you as a reader: what is currently punishable and, in your estimation, will no longer be punishable in years to come?